Pola stoljeća kontinuiteta / Od zagrebačke izložbe grafike / jugoslavenskoga bijenala, do Hrvatskoga trijenala grafike /
Otvaranjem 5. hrvatskog trijenala grafike Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti obilježava pola stoljeća kontinuiteta te važne nacionalne izložbe grafičke umjetnosti koja je tijekom svojega postojanja mijenjala naziv, suradnike, izlagače, koncepciju, karakter i mjesta održavanja. Pokrenuta je u svibnju 1960. godine na inicijativu kustosa Kabineta grafike Bože Becka, 1 pod nazivom 1. zagrebačka izložba grafike i s ciljem da bude stalna bijenalna organizacija s određenim programom. Zagrebačka je izložba okupljala grafičare s područja južnoslavenske zajednice naroda, a trebala je biti kvalitativna selekcija za međunarodne grafičke izložbe, koje su se nakon 1955. godine množile diljem svijeta.2 Već je druga manifestacija 1962. godine, pod ravnanjem kustosa Željka Gruma, 3 nosila pridjev jugoslavenska. Taj je naziv preuzela i zadržala Renata Gotthardi Škiljan,4 sve do 1991. godine kada dolazi do generacijske smjene u Kabinetu grafike, a na političkome planu do stvaranja samostalnih zajednica naroda.
Zagrebačke izložbe jugoslavenske grafike pretpostavljale su ravnopravno sudjelovanje umjetnika izlagača širom zemlje, te umjetnika, likovnih kritičara i povjesničara umjetnosti u ulogama članova Odbora za izbor radova i dodjelu nagrada. I unatoč poštivanju takozvanih republičkih ključeva (za sudjelovanje i nagrađivanje) te su izložbe bile mjesta provjere i potvrde likovnih i umjetničkih kriterija, mjesta susreta najutjecajnijih poznavatelja grafičke umjetnosti 5 i prigode za promoviranje novih generacija umjetnika.
Koncepcijski okvir šesnaest bijenalnih izložbi nije se mijenjao. Kabinet grafike sastavljao je listu pozvanih autora i listu suradnika suodgovornih za kriterije bijenala. Četvrt su stoljeća poziv za sudjelovanje dobivali autoriteti grafičke umjetnosti, a samo povremeno poneki mladi talentirani grafičar (M. Šutej, A. Kuduz, V. Nevjestić … ). Posebnu su ulogu imali Odbori za izbor radova, jer su formirali važnu dionicu bijenala, koja se sastojala od izbora grafičara prijavljenih na javni natječaj. Sve su se bijenalne izložbe održavale u prostoru Kabineta grafike. U propozicijama poziva i natječaja posebno su bila istaknuta ograničenja dimenzija grafika, a prilagođavanje staklenome frizu u izložbenom prostoru bio je preduvjet koji je trebalo uvažiti (jer se druge mogućnosti izlaganja nisu ni razmatrale).
Sve su izložbe imale prateće kataloge prepoznatljivoga formata čije su naslovnice oblikovali trojica istaknutih dizajnera: Milan Vulpe, Mihajlo Arsovski, a najviše njih Ivan Picelj. Tijekom četvrt stoljeća suradnje trojica su autora dizajnirala i niz antologijskih izložbenih plakata zagrebačkih bijenala.6
U novim se političkim okolnostima već 1992. godine okrećemo svijetu, mijenjamo koncepciju, proširujemo prostore izlaganja, suradnike, pravilnike bijenala. Manifestacija poprima međunarodno obilježje i biva otvorena europskim strujanjima pod nazivom Zagrebačka izložba grafike.
Dionica talijanskih grafičara prema izboru likovnoga kritičara Giorgia Segata 7 oblikovala je protutežu i bila povodom da 17. zagrebačka izložba grafike prvi put izađe iz matičnoga prostora u susjedni Umjetnički paviljon. Promijenjen je oblik i opseg kataloga te grafički dizajner 8. No, nije od manjega značaja bila niti promjena većine suradnika koji su u velikoj mjeri, prvenstveno nagrađivanjem utjecali na profil, sadržaj i karakter bijenala. Razvidan je dakle niz kolektivnih aktivnosti (J. Wolff ) koje će utjecati na umjetnike i njihova djela, a posebice na oblikovanje manifestacije. Sve su to itekako važni procesi koji će se snažno reflektirati na grafičku produkciju, ali ne manje na društvenu zajednicu. Nakon odmaka koji već danas ostvarujemo moguće je ustvrditi da je hrvatska grafička produkcija, uz druge čimbenike, lijep plod interakcije između umjetnika grafičara i institucije bijenala/ trijenala grafike.
Slijedeća, 18. zagrebačka izložba grafike prepoznata je kao obećavajuća, jer je sučeljavanjem s izabranicima austrijskoga selektora Wilfrieda Skreinera 9 bila uvedena u polje slobodnije interpretacije i tumačenja grafičke umjetnosti. No, kad se prisjetimo hrvatske stvarnosti devedesetih, bit će razumljivo zašto je - posebice grafička produkcija - baš tada zabilježila zamor i stagnaciju unatoč svježim vjetrovima s europskih pozornica. Mnogi su umjetnici bili rasuti po ratištima i zaokupljeni drugim aktivnostima. Ta je činjenica bila poticaj da po uzoru na neke europske manifestacije, koje su već zamijenile bijenalne izložbe trijenalnim manifestacijama i mi organiziramo 1. hrvatski trijenale grafike.
Trijenalu nisu prethodile najave, no učinjene su po našem mišljenju važne pripreme u obliku novih aktivnosti Kabineta grafike. U podrumskim prostorijama na Strossmayerovom trgu 12, opremili smo radionicu za duboki tisak i otvorili mogućnost suradnje s umjetnicima, a svoje djelovanje proširili grafičkim izdavaštvom 10. Bilo je to kvalitetno polazište za poticanje djelatnosti koja je trebala pokrenuti i umjetnike i instituciju smjerom tržišnoga poslovanja. Očekivao se povećani interes za umjetnost dostupnu građanstvu, a naša je uloga trebala biti posrednička u oba smjera. Sinergija dviju sila rezultirala je očekivanjima. Hrvatska grafička scena budila se snažnije u Rijeci i Primorju. No, samo desetljeće kasnije djelovanjem pojedinih pedagoga na istoku i jugu zemlje11 grafika u Hrvatskoj ponovno cvjeta.
Trijenale je najavljen kao otvorena i dinamična manifestacija s naglašenom ulogom sučeljavanja hrvatskih grafičara s europskim izabranicima u suradnji s istaknutim povjesničarima umjetnosti i likovnim kritičarima, te pratećim komplementarnim dionicama koje će podlijegati mijenama (samostalne izložbe dobitnika Premije HAZU, problemske izložbe, grafičke izložbe iz fundusa, samostalne izložbe nagrađenih mladih umjetnika). Posebno je naglašena uloga Studija Kabineta grafike koji će služiti promoviranju manjih ciklusa mladih umjetnika u razdoblju između dvaju trijenala.
Središnja dionica 1. hrvatskog trijenala grafike održana je pod istim krovom u izložbenim prostorima drugoga kata Moderne galerije, dok se prateća izložba dobitnici Premije na posljednjemu bijenalu odvijala u Kabinetu grafike. Sučeljavanje sa slovenskom selekcijom Zorana Kržišnika12 trebalo je preispitati povijesne okolnosti i prožimanja dviju sredina te pojačati komunikaciju s uglednim europskim bijenalom u interesu kvalitetnije prezentacije hrvatske grafike.
Danas vidimo da je i intenzivnija komunikacija djelatnika Kabineta grafike s grafičkim pedagozima (Zagreb, Rijeka) i otvorenost novim mogućnostima (novi pravilnici, prostorni uvjeti izlaganja ) ubrzo rezultirala značajnim zamahom u tome mediju, mjerljivim brojem aktivnih grafičara, raznolikošću izraza, brojem eksperimenata i kvalitetom grafičke produkcije. Podrobnija analiza tih pojava tek će uslijediti.
Drugi trijenale kao posebnost ističe izbor sedmorice međunarodno istaknutih stranih grafičara,13 prisutnih i nagrađivanih na uglednim bijenalima i trijenalima grafike širom svijeta. Treći je ugostio selekciju čeških grafičara Simeone Hoškove, 14 dok je četvrti bio povod za sučeljavanje na domaćoj sceni povodom pedesete obljetnice grafičkoga odsjeka ALU u Zagrebu i dvadeset pete obljetnice djelovanja Riječke grafičke škole.
5. hrvatski trijenale grafike složena je manifestacija grafičke umjetnosti oblikovana od pozvanih i posredovanjem žirija odabranih autora, dvije problemske izložbe, izložbe dobitnice Premije HAZU na posljednjemu Trijenalu i pratećega događanja u parku Hrvatskoga društva likovnih umjetnika na Trgu žrtava fašizma u Zagrebu.
Obilježje središnje dionice Trijenala može se sažeti u nekoliko rečenica. Uz zagrebačku i riječku grafičku scenu nametljivo je stasala osječka sekcija zagrebačkih đaka koja djeluje u matičnoj sredini (Mario Čaušić, Ines Matijević, Jelena Kovačević, Igor Čabraja, Domagoj Sušac, Sabina Ostojić). Rijeka njeguje kontinuitet kvalitete (Josip Butković, Maja Franković, Letricija Linardić, Tanja Dabo, Ana Vivoda, Celestina Vičević, Melinda Kostelac….) Zagrebačku scenu rese individualci (Ines Krasić, Ivana Franke, Mejra Mujičić, Josip Zanki, Nevenka Arbanas, Ivica Šiško, Vlatko Čerić, Renata Ladović Meštrović,….. raznorodnost tehnika, umjetničkih stavova i likovnih poetika.
Posredovanjem žirija odabrali smo između stotinu i šet prijavljenih, četrdeset autora koji su uspješno koristili najrazličitije grafičke tehnike u elaboraciji svojih likovnih promišljanja ukorak s trendovima u mediju. Različita su polazišta iskustva i afiniteti prema grafici - ujedinjena na zadatku likovne i umjetničke kvalitete - složila listu odabranih autora. Ta dragocjena komunikacija desetljećima potvrđuje visoke standarde, koji se ne mijenjaju i unatoč različitim predispozicijama žirija.
Na pratećim izložbama koje su osobito prostudirane uz ovaj obljetnički nastup, pokušavamo analizirati neke pojave u hrvatskoj suvremenoj grafici, osobito prisutne u razdoblju između dvaju trijenala. Grafičar je i svjedok vremena, aktivni sudionik društvenih zbivanja, koji pita, odgovara, provocira, prosvjeduje, komentira zajednicu kojoj pripada. Izborom devetorice autora, Ružica Pepelko lucidno prati najžešće aktere izložbe, koji fotografijom i grafikom na originalan način izriču mišljenja i stavove o aktualnim događanjima u nas i širom svijeta.
Grafikom se ne bave samo školovani grafičari nego (već tradicionalno) inženjeri, znanstvenici i drugi umjetnici, koji poznaju grafičke vještine a osobito oni koji se služe suvremenim tehnologijama i svoja grafička djela grade kombiniranjem matematičkih znanja i kompjutorskih programa. Pojava je to koju su u Zagrebu prezentirali Božo Beck i njegovi suradnici u okrilju Galerija grada Zagreba. Riječ je o Novim tendencijama koje razvijaju sistemsku grafiku i u svoje okrilje primaju kompjutorsku grafiku i njezine najistaknutije predstavnike širom svijeta.
Taj je fenomen aktualizirala Vesna Kedmenec Križić na izložbi u Kabinetu grafike na kojoj dijalogiziraju doajeni sistemske grafike Richter i Picelj s pionirima kompjutorske grafike Vilkom Žiljkom i Tomislavom Mikulićem, te aktualnim predstavnikom algoritamske grafike Vlatkom Čerićem i mladim sljedbenikom sistemske grafike u tehnici bakropisa Igorom Čabrajom.
Mirjana Vodopija, dobitnica Premije HAZU na 4. hrvatskom trijenalu grafike samostalnom izložbom u Studiju Kabineta grafike, nastavlja razvijati svoje umjetničke preokupacije prožimanjem fotografije i videa. Njezina izložba predstavlja otklon od grafičkoga medija. Prezentira multimedijski projekt kojim nas svjesno uvodi u proces grafičkoga promišljanja u kojem objedinjuje svoje umjetničko viđenje kroz svjetlo, mrežu, kompoziciju, no nije primijenila niti jednu grafičku metodu, kao što je to činila u dosadašnjim složenim grafičkim projektima. Je li se grafike odrekla u tijeku priprema izložbe ili je sve smislila unaprijed, saznat ćemo kasnije.
Instalacija Siniše Reberskoga Cvijet hrvatske grafike želi biti mjesto prepoznavanja, prisjećanja, interakcije umjetnika i publike, likovne kritike i poklonika grafike. Želi izazvati pozornost prolaznika i biti poticaj studentima grafičkih odsjeka hrvatskih akademija te ih pozvati da se uključe akcijama i eventualno pridruže svojim cvjetovima.
Unatoč općoj recesiji, 5. hrvatski trijenale grafike pokazuje obilje pogleda, spoznaja, likovnih poetika i grafičkih tehnika, opravdanja za koračanje kroz novo doba medija i komunikacija. Stasaju generacije mladih umjetnika i konačno se stvara ravnoteža među aktivnim grafičarima hrvatskoga istoka i zapada, sjevera i juga. Dovoljno poticaja da ih analiziramo, prezentiramo, pratimo, hrabrimo i kroz buduća desetljeća.
Mr. Slavica Marković
Upraviteljica Kabineta grafike
| |