Skice i crteži munchenskih đaka iz fundusa Kabineta grafike
Kabinet grafike HAZU (22.10 - 07. 11.)
Autorice izložbe :
Vesna Kedmenec Križić
Ružica pepelko
U vremenu prijelaza iz 19. u 20. stoljeće, burna kulturna i umjetnička događanja na srednjoeuropskom području, posredovanjem naših umjetnika koji su se školovali izvan domovine, upisana su i u kroniku hrvatske likovne umjetnosti. Boravkom u središtima europske kulture, školovanjem u pedagoškim centrima poput bečke i münchenske Akademije, hrvatski su umjetnici usvojili temelje slikarskog zanata pritom slijedeći umjetnička htijenja i propitivanja postojećih tradicijskih i nadolazećih modernih likovnih strujanja. Krajem 19. stoljeća, münchenska Akademija likovnih umjetnosti, postaje ciljano odredište nadarenih hrvatskih slikara koji odlaze u bavarsko kulturno žarište – popularni Schwabing – izučiti osnove slikarstva. Metropola u kojoj su izlagali slikari poput Lenbacha, Habermanna, Stucka, Kaulbacha, starijeg i mlađeg Hertericha, a koji su u svojim profesorskim klasama presudno utjecali na razvoj mladih umjetnika poštivajući tradicionalni akademski pristup, ali dopuštajući i otklone koji su filtrirali suvremenija likovna shvaćanja. Akademija je postala poligon na kojemu su se hrvatski slikari upoznali s historijskim slikarstvom Pilotyjeve škole, tonskim slikarstvom i plenerizmom te dobili uvid u francuski realizam putem Leibla i Lindenschmita, usvojili utjecaje simbolizma i secesije, a spoznaje i znanja savladana na Akademiji prenijeli u domovinu. Na pragu novog stoljeća, u kozmopolitskoj atmosferi bavarske metropole našim i stranim umjetnicima otvarala su se vrata izložbi Daumiera, Delacroixa, Corota, Géricaulta, Renoira, Pissaroa, Seurata, Vallottona, Sisleya, Matissea, Moneta i najutjecajnijeg Maneta, a u savladavanju osnovnih slikarskih postulata učili su na djelima starih majstora, napose u španjolskoj dvorani Stare pinakoteke. Nakon münchenske Akademije, mlađu generaciju put je vodio u Pariz u kojemu su se otvarala nova poglavlja u razvoju njihove umjetnosti.
U obljetničkom ozračju 200-te godišnjice osnutka münchenske Akademije i u želji za predstavljanjem hrvatskog umjetničkog naslijeđa kraja 19. i početka 20. stoljeća pod okriljem pojma i značenja „münchenske škole“, u okviru projekta „Zagreb – München. Hrvatsko slikarstvo i Akademija likovnih umjetnosti u Münchenu“ – na poziv nositelja projekta Instituta za povijest umjetnosti – sudjeluje i Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, izložbom koja predstavlja crtačke radove hrvatskih umjetnika školovanih na münchenskoj Akademiji. U predstavljanju crtačkih poetika slikara koji su se školovali u toj uglednoj instituciji, realizirane su dvije izložbene dionice. U prvoj izdvajamo crteže slikara s kraja 19. stoljeća: Ise Kršnjavoga, Nikole Mašića, Celestina Medovića, Mencija Clementa Crnčića i Bele Csikosa Sessije, pridružujući joj crtaću dionicu mlađe generacije umjetnika „münchenskog kruga“ (Oskara Hermana, Josipa Račića, Vladimira Becića, Miroslava Kraljevića), te Ljube Babića. U želji pridruživanja crtačkih radova slikarskim ostvarenjima spomenutih umjetnika izloženima u Umjetničkom paviljonu i Modernoj galeriji, nadamo se da smo uspjeli rasvijetliti njihove akademske početke u mediju crteža, na putu upisa u kroniku hrvatskog historijskog slikarstva i moderne.
Ružica Pepelko
Izložba ostaje otvorena do 7. prosinca 2009.
Download kataloga (5MB) |

|