Edicija Argola

 

Ediciju Argola pokrenuli smo s namjerom intenzivnije komunikacije sa suvremenim hrvatskim grafičarima, promocije njihovih recentnih poetika, poticanja primjene plemenitih grafičkih tehnika i oblikovanja hrvatskoga grafičkog kolaža, stvaranja svojevrsnoga dijagrama koji detektira i iscrtava pulsiranje hrvatske grafičke scene. Nizanjem aktualnih poetika vitalnih kreatora hrvatske grafike, izgradit ćemo zajedno, tijekom narednoga perioda, živo grafičko polje u kojem komuniciraju doajeni hrvatske grafičke umjetnosti s novim valom darovitih mladih grafičara koji danas vitalno stasaju u sva četiri hrvatska umjetnička središta na Akademijama u Zagrebu, Rijeci, Osijeku i Splitu. Misija je edicije Argola, vraćanje izgubljenog digniteta originalnoj grafici i skretanje pozornosti ljubiteljima umjetnosti na specifičnost i vrijednost dubokoga, visokoga, plošnoga tiska i svih autentičnih inačica nastalih kombiniranjem tradicionalnih i suvremenih metoda u pripremanju i otiskivanju grafičkoga lista.

autorica projekta: mr. sc. Slavica Marković, muzejska savjetnica
Grafička mapa Ana Sladetić / Dream Maps, 2021.
Edicija ARGOLA, mapa 21
5 listova / sitotisak, visoki tisak / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Zanesena propitivanjem granica i širenja protega tradicionalnih medija te traganjem za novim mogućnostima pojedinih tehnika, grafičarka Ana Sladetić inovativnim i aktualnim vizualnim i/ili prezentacijskim strategijama u svojim radovima, uvijek iz vrlo osobnog rakursa, tematizira rubne, zanemarene ili teško uhvatljive fenomene. Anini radovi, bilo da pripadaju tradicionalnim likovnim medijima bilo pak intermedijalnim i multidisciplinarnim kategorijama, neposredni su iskazi umjetničine izrazito intimne poetike.

Intimizam osobnih kodova i autoreferencijalnost inherentni su i recentnoj grafičkoj mapi Dream Maps iz edicije Argola u izdanju Kabineta grafike HAZU (2020.), koja pripada istoimenoj seriji radova. Dream Maps vizualni su zapisi najdojmljivijih Aninih snova, opredmećene igre nesvjesnog (C. G. Jung) i njegovih simbola. Naizgled nepovezani, nepouzdani i nepostojani, snovi su nesvjesne interpretacije vlastitih misli, problema, mašte, sjećanja i zabačenih uspomena, osobnih i društvenih kompleksa, nametnutih predrasuda, počinjenih pogrešaka, djetinjih želja, osjećaja, nagona, apstraktnih pojmova te sretnih ili uznemirujućih događanja.

Magijski odrazi iskonskog, proživljenog, kolektivnog ili potisnutog, efemernim i zagonetnim govorom nesvjesnog, u Anino svjesno naviru kao misaone mreže snolikih iracionalnih i složenih mentalnih shema, kodiranih simboličkih vizija u kojima sve može poprimiti simboličku formu ili značenje. Sustavom slobodnih asocijacija fluidne i hibridne motivike prirodnih pojava, predmeta ili apstraktnih pojmova umjetnica otvorenom zaigranošću campovskog narativa uprizoruje snove kao vedre i lepršave ikoničko-ideogramske prikaze naglašenog kolorita. U grafičkoj mapi Dream Maps aproprijacijama i vizualnim citatima masovne kulture uprizoruju se predodžbe kolektivnih snova (želja) temeljenih na arhetipskim uzorcima arhaične kolektivne svijesti. Reklamno-ludičkim vizualnim idiomom preslojavanja gotovih vizualnih rješenja, predložaka te stereotipa i klišeja o muškosti, moći, bogatstvu, obilju, zabavi ili putovanjima Ana reinterpretira arhaične mitove o junaku, obilju, ljepotici ili transcendenciji, odnosno arhetipski kolektivni san o osobnom napredovanju kroz kolektivne potrošačke vizije novih bogova i demona suvremenog čovjeka i materijalističke današnjice.

Ana primjenom relacijske estetike (N. Bourriaud) i suvremenih postmodernističkih strategija citatne igre, montaže i kolažiranja te ludičkih kodiranja u mapi materijalizira efemerni jezik nesvjesnog i arhivira predodžbe kolektivnog sna razotkrivajući kako svi gajimo slične težnje, strahove i želje.

Ana Petković Basletić
Grafička mapa Miran Šabić / Urbana prolaznost, 2020.
Edicija ARGOLA, mapa 20
5 listova / bakropis / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Serija grafika Urbana prolaznost umjetnika Mirana Šabića svjedoči o neumoljivom protoku vremena koji nagriza topose urbanog krajolika. Samobor i njegova neposredna okolica, koji su dio umjetnikova životnog okruženja, inspirirali su ga na izradu bakropisnih studija o iščezavajućim prostorima koji su pohranjeni kako u osobnoj tako i u kolektivnoj memoriji njihovih stanovnika. U sadašnjem vremenu ulog ne tako davne urbane prošlosti kao da je prekrio talog zaborava. Urbani krajolici promijenili su svoja uporišna mjesta, a pojedini toposi izgubili su primarnu funkciju i značenje. Pomaknuta u pozadinu interesa, ta mjesta s ožiljcima vremena ukazuju na prolaznost i privremenost svoga postojanja.

Akribičkim bilježenjem i umjetničkom interpretacijom viđenog kamenolom pokraj Samobora, bivša tvornica Klara, bivše skladište oružja i robna kuća SAMA u Šabićevim grafikama postaju heterotopijska mjesta uslojenog značenja. Od primarne percepcije vidljivog industrijskog krajolika do unutarnjeg sloja „drugog pogleda“ isprepliću se društvena povijest i marginalizirano postojanje. Moduliravši „ondje i nekada“ u „ovdje i sada“, autor bliske vizure stvarnih mjesta prikazuje onakvima kakve su kroz vrijeme došle do nas.

Serija Urbana prolaznost niz je kompozicija koje prikazuju građevine u krupnom planu čije konture umjetnik naglašava jakim obrisnim linijama, dinamizira finom modelacijom tkiva arhitektonskih elemenata i vegetacije te ostavlja statične ravnomjerne i bezvremenske bjeline obzorja koje smješta u horizontalni kadar dajući im karakter bliskog pogleda na vizualnu pripovijest o industrijskom krajoliku. Iako građena za ljude, mjesta koja prikazuje pusta su, što im daje dodatnu auru prolaznosti i napuštenosti.

Izrađene u tehnici bakropisa, pomno obraćajući pozornost na svaki detalj kako u prikazu tako i u višefaznom jetkanju koje produbljuje teksturu i pojačava izražajno crnilo, ove grafike akumuliraju poseban ugođaj onkraj vidljivog traga zabilježenog na podlozi. Koherentni vizualni narativ vješto i vjerno izveden u bakropisu u motriteljevu imaginariju dobiva dublji smisao te vremensko i prostorno značenje ukazujući na neumitnu prolaznost vremena. Prisjećajući se prošlosti i svjedočeći procesu propadanja mjesta koja su utkana u urbanu povijest kraja, Šabić zamrzava vizure jednog trenutka u komprimirane sekvence efemernog postojanja. U autoreferencijalnim obrisima prožetima stvarnošću ova serija grafika ispod površine viđenog transcendira mijenu prolaznosti u kojoj vrijeme nagriza sve stvoreno.

Vesna Kedmenec Križić
Grafička mapa Hamo Čavrk / Carta incognita, 2020.
Edicija ARGOLA mapa 19.
5 listova / akvatinta / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Grafičke otiske edicije Argola odlikuju majstorstvo u postupku preslojavanja matrica, živa materičnost transparentnih planova te fina koloristička tonska i rasterna gradacija snažnog prostornog dojma. Ono što ih, osim formata i idiomske potke, čini posebnima u odnosu na akvatinte velikog formata jest svojevrsna redukcija oblikovnih formi, koje u svojem sižejnom stegnuću dobivaju aproprijacijski predznak.

U interpretativnoj zoni naslovne teme ciklusa zadržavaju pulsirajući vitalizam transverzalnih trasa, (re)konstruirani preplet meridijana i paralela, geografskih dužina i širina, navigacijskih koordinata kreirane kartografije nebeskih sfera. Stvorena je tako aluzivna projektna slika mentalne mape grafičareva svemira u kojem se nemjerljivim brzinama kreću kozmičke zrake i svemirska prašina, a koloristička skala biva podešena za eteričnu simulaciju galaktičke atmosfere. Dugogodišnje pasionirano bavljenje dubokim tiskom, vidljivo u akvatintnim ostvarenjima grafičke mape, rezultiralo je otiscima koji na grafičkoj matrici zadržavaju metjerske postupke idiomskog linijskog kôda Carte incognite.

Izvjesno je kako je grafička ploča za njega prostor oslobađanja kreativne energije, topos posvajanja imaginativnih zamisli i polje utisnuća artističkog identiteta. Stoga, ako je grafička matrica Čavrkova tabula rasa, onda je grafički list uistinu karta nepoznatog, odnosno komadić osobnog svemira, iluzionirana karta nedokučivih nebeskih prostranstava. Carta incognita grafički je projekt čija se prostorna neomeđenost i vremenska neograničenost sagledava u otvorenosti svojih prosedejnih permutacija. Podrazumijeva posvećenost jednoj ideji, konceptu, intrigira svojom protežnošću dužom od desetljeća te imponira mogućnostima metjerskih sintaksi. Grafike za mapu lajtmotivi su autorovih velikih grafičkih kompozicija, koji i u svojem intimnom formatu imaju snagu i jačinu zrelog metjerstva i stvaralačkog vitalizma.

Ružica Pepelko
Grafička mapa Ivana Franke / Ekstra dimenzije / Jeste li unutra ili vani?
Edicija ARGOLA mapa 18.
5 listova / laserska gravura / naklada 30 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


"Čak i kada radi u tradicionalnome mediju grafike, točnije, kada su joj medijska sredstva ograničena na papir i linijske znakove, crtu i točku, Ivana Franke dosljedno se bavi temama koje su njezina stalna umjetnička preokupacija. Smišljajući i pažljivo projektirajući mahom tehnički složene ambijente, Franke stvara „situacije“ koje se obraćaju vizualnom i prostornom opažaju, a zapravo propituju njihovu gnoseološku moć. Radi se o temeljnim, bolje reći klasičnim filozofskim pitanjima o odnosu pričina i zbilje, naizgled prevladanim dvojbama o tome skriva li privid istinsku stvarnost ili je pak iskrivljeno odražava i kroz taj odraz na nju ipak upućuje, možda nas čak i od nje čuva... (...) Iscrtani likovi temelje se na matematičkim veličinama i geometrijskim zakonima, točnije, interpretacija su tzv. Petrijevih poligona – ortogonalnih projekcija pravilnih poliedarskih oblika, koji laičkome oku izgledaju poput filigranskih uzoraka ili čipke, dok će ono zadubljenije prepoznati načelno beskonačne mogućnosti dijeljenja kružnice, odnosno unakrsnog spajanja točaka u njezinoj ravnini. Kako bilo, lik koji nastaje u osnovi je svediv na broj te ukazuje na međuzavisnost kvalitete i kvantitete – ono što se doima ovakvom ili onakvom, zvjezdastom, čipkastom, mrežastom ili pak maslačku sličnom formom očitovanje je povećavanja i smanjivanja apstraktne jedinične vrijednosti, dakle pitanje je mjere. Koliko je, međutim, ta matematička mjera doista saglediva, oku razaznatljiva? Čak ako se nacrtanome i otisnutome ne pristupi sa znanjem o geometrijskom ishodištu oblika, geštaldički zakoni percepcije traže skriveni red, tj. navode na strukturirano sagledavanje. Taj proces, međutim, nije jednoznačan ni jednosmjeran – u naizgled statičnoj situaciji pogled otkriva uvijek više strukturnih načela, stalno iznova uspostavljajući i rastavljajući oblik, koji se u svojem idealnom, geometrijskom totalitetu može vidjeti tek kao dinamički, protejski, kaleidoskopski fenomen – čas konkavan, čas konveksan, čas zasnovan na superponiranju poligona, čas na plošnoj adiciji točaka... "

Iz predgovora Ivane Mance
Grafička mapa Celestina Vičević / Život, 2019.
Edicija ARGOLA mapa 17.
5 listova / bakropis, akvatinta, suha igla / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Privučena viđenjem prirode kao Land Art ostvarenja Svemira te nadahnuta shvaćanjem biljke kao najčudesnijeg stvorenja svijeta (B. Hamvas), Celestina Vičević upušta se u novi metjerski izazov slojevitog tehničkog prosedea. Udaljena od kaosa buke i prekomjernosti današnjice, u osami osluškuje nijemu tišinu prirodnih sila, a njezine magijske odraze postojanja, u dahu istog ushićenja, utiskuje u listove grafičke mape Život. Prisnom blizinom kadra, uslojavanjem linearno-arabesknog istanjenog bakropisa, fluidnim tonskim nijansiranjima i mrljama akvatinte te finom mekoćom baršunastog poteza suhe igle uobličuje vrsne crvene sažete grafičke isječke intimnih krajolika. Uglađeni sklad grafizma i kolorizma tih stiliziranih biljno-cvjetnih imaginacija osobnih impresija skromnih livada i domaćih vrtova odraz su širine njezinog umjetničkog ishodišta i otvorenosti prema srastanju elemenata nasuprotnih grafičkih tradicija – ozračja slike prolaznog svijeta (Dž. Hozo) dalekoistočnih drvoreznih krajolika 19. stoljeća te linijske fakture zapadnjačkih bakropisnih krajolika starih majstora.

Nepokolebljivo postojana u svojem idiomu, Celestina revnom razradom dubokog tiska i deskriptivnom duktusnom figuracijom osvaja ovaj novi metjerski izazov! Unatoč ukupnosti morfoloških promjena, uključujući i težu gramaturu papira, tiskovna površina bez iznimke zadržava profinjenu eleganciju prozračnog lirizma, kao i krhku finoću eteričnog ugođaja njezine osobne poetike, a grafički prikazi ostaju, autorski prepoznatljivi, zanosni tragovi čiste ljepote čarobnog svijeta prirode.

Celestinino biljno carstvo zapravo je vidljiv iskaz neiskazivog kodiranog sadržaja, referencijalni alibi (R. Barthes) dihotomijskog jedinstva dualnog principa kozmičkog ritma. Značenjska višeslojnost misterija biljke i crvene boje pojavni svijet preobražava u simboličko-metafizičko žarište snažnog biološkog i magijskog naboja te duhovnog i univerzalnog reda. Grafički list, simboličkom pretvorbom karmina u involucijsku silu nebeskog principa mudrosti i smrti te kardinal crvene u evolucijsku silu zemaljskog principa rasta i snage utjelovljuje crvenu mijenu, prolaznu obnovu i obnoviteljsku prolaznost čarolije života.

iz predgovora Ane Petković Basletić
Grafička mapa Edvin Dragičević / Subterraneus, 2019.
Edicija ARGOLA mapa 16.
5 listova / bakropis / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Još je Heraklit izjavom Rat je otac svemu, svemu kralj proglasio rat gospodarom svemira, tvorcem novih svjetova i društvenih poredaka. Upravo ta premisa u potki je Subterraneusa. Kao logički produžetak i nadopunu djelima nastalim zadnjih desetak godina (ciklusi Iluzija sigurnosti i Kontrolirati nemoguće), Edvin Dragičević nastavlja problematizirati temu rata, ali ovog puta bez svoje prepoznatljive idiomske ironije. Polazeći od arganovske istovjetnosti arhitekture i kulture, estetikom uništenja umjetnik strpljivo oblikuje pretkazujuću viziju, svoju „oglednu zbirku“ nadzemnih ruševina i podzemnih labirinata. U ništavilu ne-prostora bezvremene neokaljane bjeline lista stoje izolirani osamljeni motivi oprečnih svjetova. Nadzemnom razorenom sablasnom svijetu naseljenom „kosturima“ imaginarne bezlične utilitarne ili vojne arhitekture suprotstavlja se podzemni skladan labirintno-modularni prazni svijet geometrije. Proturječnost svjetova pojačana je oprečnošću duktusne fakture. Bakropisnom linijskom minucioznošću gustih titravih poteza u strukturu tih tihih svjedoka ratnog stanja (P. Virilio) iznova se upisuju bolna sjećanja na strahote koje su se dogodile, koje se događaju i koje će se tek dogoditi. Naprotiv, „mjesto zaklona“ jasnim čvrstim širokim konturnim linijama razgraničava prazninu oblikujući prostor koji tek treba ispuniti. Motivskom te kompozicijskom jednostavnošću Dragičević ne banalizira problematiku negativnog ljudskog djelovanja već potencira nelagodu užasa pritom uspijevajući da ipak ne postane užasavajuća. A opet, iza te privlačne jednostavnosti skriva se iskaz ljudskog tragizma.

Naizgledna suprotnost fikcijskog heterotopijskog svijeta distopijskog nadzemlja i utopijskog podzemlja zapravo je jedinstvena istovjetna refleksija predodžbe svijeta (nakon atomske bombe) u kojoj se ogleda San o uništenju (koji) se iz beskonačnosti prevodi u konačnost (A. Le Brun), refleksija u kojoj mit o kraju čovječanstva postaje surova realnost u kojoj je budućnost monstruozno vrijeme poraza i nemoći. U toj izopačenoj perspektivi dehumanizacije civilizacije na izmaku, poharane razaranjem i kaosom, čovjeku preostaje tražiti utočište u svijetu podzemlja, stoljetnom eufemizmu za Pakao, koji postaje mjesto naših nadanja. Tako suočenima s golom ružnoćom svoje prošlosti, sadašnjosti i budućnosti te s civilizacijskom krizom uznemirujućih proporcija ne ostaje nam nego pitati se srljamo li doista u neopozivi kraj potpunog uništenja.

iz predgovora Ane Petković Basletić
Grafička mapa Josip Butković / Dvorišta, 2018.
Edicija ARGOLA mapa 15.
5 listova /bakropis, suha igla/ naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Josip Butković, upečatljiva umjetnička osobnost i vrsni poznavaoc grafičkog umijeća, već je dugi niz godina u vrhu hrvatske suvremene umjetnosti. Zbog novog i nesvakidašnjeg pristupa promišljanju i oblikovanju grafičkog lista, s pravom nosi naziv istraživača i inovatora u polju umjetničke grafike.

Umjetnik svoje djelo – zarana obilježeno redukcijom izraza te naglašenom metjerskom virtuoznošću – preobražava u megaprojekt u kojem život i umjetnost surađuju. Ciklus Dvorišta, realiziran u velikom formatu i razrađivan zadnjih petnaest godina, otvoren je projekt u trajnom nastajanju. Umjetnik kroz suradnju sa životinjama - čija se kretanje upisuju u ploču i postaje osnova grafičkog otiska, propituje egzistencijalističku premisu ostavljanja traga kao iskaza vlastitog postojanja. Nakon dvorišta nastalih u neposrednom kućnom okolišu, uslijedio je iskorak u šumu, u dvorište divljih životinja. Toj drugoj, šumskoj etapi grafičkog projekta pripada i niz pojedinačnih grafičkih listova izloženih u Kabinetu grafike HAZU. Uz novonastale pojedinačne radove predstavljaju se i listovi manjeg formata posebno oblikovanih za grafičku mapu Dvorišta iz edicije Argola.

Istražujući događaj, sižejnim poigravanjem srednjovjekovnom metaforom šume kao mjestom spoznaje, procesualnim strategijama slučajnosti i aproprijacije te doradama matrica, umjetnik bilježi život kao defragmentiranu pojavnost heraklitovskog predznaka stalne promjene, promjene u kojoj se sve mijenja i ništa se ne mijenja. U toj varijabilnoj igri prirode i umjetnosti trajno odjekuje eho živog traga efemernosti postojanja.

Ana Petković Basletić i Vesna Kedmenec Križić
Grafička mapa Maja Rožman / Studije podsvjesnog, 2018.
Edicija ARGOLA mapa 14.
5 listova /linorez/ naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Svoj niz od pet grafičkih listova osmišljenih za ediciju Argola Maja Rožman izradila je u tehnici linoreza. To su, zapravo, autorski prepoznatljive i vizualno nadasve dojmljive interpretacije vlastita lika kao nositelja stanovitih radnji, pri čemu umjetnica dominantnu bjelinu papira definira i aktivira služeći se isključivo linijama. U formalnome smislu ove Majine grafike na određeni su način minimalističke, čak asketske, ali usredotočimo li se na njihove sadržajne i narativne komponente, odmah zamjećujemo kako je riječ o složenoj i nadasve pomno razrađenoj problematici. Maja, naime, svoje autoportrete – na dvama listovima vidimo tek njezine ruke kako ulaze u kadar – pozicionira u pomalo zagonetno, ali i izrazito matematički tretirano ozračje sačinjeno od mnoštva punih, odnosno isprekidanih linija, neobičnih optičkih naprava te pravilnih geometrijskih likova, a sve to s jasnim aluzijama na zakonitosti linearne perspektive. Umjetnica nas, zapravo, podsjeća kako granice između znanosti i umjetnosti nipošto nisu i ne mogu biti posve jasno definirane. I doista, u kolikoj mjeri znanost može biti umjetnička, a umjetnost znanstvena? Uloga svojevrsna posrednika između ovih dviju, samo na prvi pogled posve različitih čovjekovih djelatnosti, neprijeporno pripada mašti, a upravo je mašta fenomen koji ova umjetnica u svojem stvaralaštvu kontinuirano osvještava te potom dosljedno i na dojmljiv način tematizira. Na novim grafikama u tematskom i sadržajnom smislu fizika koegzistira s metafizikom, realno s nadrealnim, racionalno s iracionalnim, a svjesno s podsvjesnim.

Iz predgovora Vanje Babića
Grafička mapa Iva Ćurić / Transkripcija zraka, 2018.
Edicija ARGOLA mapa 13.
5 listova / bakropis / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U okviru izdavačkoga projekta edicije «Argola» Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, predstavljamo 13. grafičku mapu pod nazivom «Transkripcija zraka» mlade zagrebačke grafičarke Ive Ćurić.

Serija radova nazvanih «Transkripcija zraka» pet je početnih vizualnih studija, idejnih matrica, za istraživanje mogućih predodžbi prikaza zraka. U kontekstu suvremenoga medijskog doba Iva poima zrak kao prostor ispresijecan mrežama nevidljivih informacija. Njihovo putovanje ovisi o fizikalnim zakonima prijenosa različitih tipova znakova koje emitiraju i primaju različiti uređaji putem elektromagnetskih valova. Taj je komunikacijski proces svojim znakovima opisala znanost, a koji Iva, kao i u svojim dosadašnjim radovima, uzima kao polazište za predočavanje (ne)vidljive stvarnosti.

Ivini radovi stoga nisu doslovno predočavanje fizikalnih i mjernih karakteristika, oni su polazišta za ono što umjetnica naziva «slobodnom aproksimacijom», odnosno, vizualne forme kojima se pokušava približiti istinitosti izgleda zraka. Prijepis ili transkripcija zraka jest vizualni iskaz vlastite ideje o izgledu nevidljivog, prijenos u ovomu slučaju pomoćnoga jezika znanosti u vizualne predodžbe.

Iva Ćurić rođena je 1984. u Zagrebu. Godine 2010. diplomirala je. na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu na smjeru grafike u klasi prof. Ines Krasić, gdje radi kao asistentica. Izlagala je na izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Aktivno sudjeluje na likovnoj umjetničkoj sceni u području proširene grafike. Članica je HDLU-a i koautorica projekta Platforma p_3. Dobitnica je Posebnoga priznanja Odbora za nagrade na Hrvatskom trijenalu grafike 2009. i 2012. godine u organizaciji Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.

Mateja Fabijanić
Grafička mapa Mario Čaušić / Ruševine, 2017.
Edicija ARGOLA mapa 12.
5 listova / akvatinta, jetkanica, suha igla / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U okviru izdavačkoga projekta edicije «Argola» Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, predstavljamo 12. grafičku mapu pod nazivom «Ruševine» autora Maria Čaušića, istaknutog suvremenog umjetnika i izvanrednog profesora na Umjetničkoj akademiji u Osijeku.

Serija radova «Ruševine» kvintet je materičnih kompozicija na granici stvarne i umjetničke perspektive. Ta znalačka ostvarenja u mediju dubokog tiska, prožeta literarnim nadahnućem, osobnim promišljanjima te tehnološkim eksperimentima razotkrivaju se promatraču u punini slojevitih oblika od figuralne do fine apstraktne razradbe. Motiviran kompleksnim pitanjem percepcije prostora kojem se u svojim radovima uvijek iznova vraća, umjetnik promišlja grad kroz uobičajeni i svakodnevni urbani pejzaž kojim smo okruženi, a čijih dijelova u propadanju možda nismo ni svjesni. Iz urbane svakodnevice odabire i izdvaja detalje pojedinih građevina koji uvećanjem i različitim osvjetljenjem dobivaju sasvim novu dimenziju i karakter. Zapušteni i zanemareni zidovi građevina tako postaju isječci vremena i svjedoci prolaznosti, ali istodobno i raskošne, žive likovne kreacije koje razotkrivaju unutarnju apstraktnu ljepotu oblika.

Mario Čaušić, istaknuti osječki grafičar, prisutan je već niz godina na suvremenoj umjetničkoj sceni. Samostalno izlaže od 2000. godine te je do danas održao deset samostalnih izložbi te sudjelovao na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Njegovo stvaralaštvo kao smionog eksperimentatora u širem smislu umjetničkog djelovanja obuhvaća i multimedijske radove s kojima nastupa na nacionalnim i međunarodnim izložbama videa i videofestivalima. Za svoje dosadašnje umjetničko djelovanje dobio je više nagrada, među kojima se ističu: Rektorova nagrada Sveučilišta u Zagrebu (2000.), druga nagrada na IV. studentskom internacionalnom bijenalu u Skoplju (2000.), nagrade na 19. (2004.) i 21. slavonskom biennalu (2008.) te nagrada Hrvatskog društva likovnih umjetnosti na 5. hrvatskom trijenalu grafike (2009.).

Vesna Kedmenec Križić
Grafička mapa Kristina Restović / Turisti, 2017.
Edicija ARGOLA mapa 11.
5 listova / bakropis, suha igla / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Grafička mapa Turisti, Kristine Restović, jedanaesta je u nizu edicije Argola. Ova vrsna suvremena grafičarka, izvanredna profesorica na Umjetničkoj akademiji u Splitu, ovim povodom u Kabinetu grafike izlaže mapu i ciklus izabranih grafika na istu temu. Izložbu je postavila kustosica Ana Petković Basletić.

˝Grafička mapa Kristine Restović vezana je motivski uz, na prvi pogled, svakodnevnu, čestu i nimalo neobičnu temu kojom je okružena u gradu Splitu: grupe i povorke turista. Kod umjetnice međutim ne možemo detektirati bilo kakvu iritiranost rijekama turista u Dalmaciji već sklonost humanom, empatičnom i tihom analiziranju turista – koji su, kao i domicilno stanovništvo, tek znatiželjni, pustolovni ljudi iz različitih krajeva svijeta, pozitivno orijentirani prema upoznavanju naše kulture i baštine. (…) Kristina Restović dijeli s njima isti prostor, ali ne i istu stvarnost. Ona ih vidi kao opuštene šetače, ometene istraživače, radoznale skitnice u udobnoj odjeći, opijeno zagledane u naše kulturne spomenike. (…) Prostor grada zamijenila je bjelinom grafičkog papira, dok sjene likova određuju njihovu poziciju u tom prostoru. To može biti bilo koji naš morski ili primorski grad, ali efekt jakog ljetnog podnevnog sunca koje crno-bijelim grafikama daje gotovo bliješteću bjelinu prizora Kristini Restović daje autentičan kreativni legitimitet. (…) Usprkos tehnički vrlo precizno osmišljenom postupku, umjetnica je ostvarila grafike koje u jednoj dimenziji nose mnogo lirskog, uz prisutnu nostalgiju za ljetom.˝

˝Kristina Restović do sada je izlagala na dvadesetak samostalnih izložbi u Hrvatskoj i na više od četrdeset skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Za svoje grafičko djelovanje primila je važne nagrade: 2016. Nagradu Muzeja suvremene umjetnosti, 7. trijenale hrvatske grafike: Aktualne poetike hrvatskih grafičara; 2013. jednu od tri jednakovrijedne nagrade, 38. splitski salon: Maštanja – Izmještanja; 2009. Nagradu Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne knjižnice, 5. hrvatski trijenale grafike, Subverzija kolektivne (ne)svijesti; 2005. Nagradu Dijalog, 2. Međunarodni grafički bijenale Splitgraphic: Dijalog; 2001. pohvalu žirija, 1. salon grafike, te jednogodišnju stipendiju 1996. godine u Školi za specijalizaciju u umjetničkoj grafici Il Bisonte u Firenci.˝

Iva Körbler
Grafička mapa Ines Krasić / Periferija, 2016.
Edicija ARGOLA mapa 10.
5 listova /akvatinta, kolografija/ naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U okviru izdavačkoga projekta edicije Argola Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, u prosincu predstavljamo 10. grafičku mapu edicije Argola - Periferija Ines Krasić, istaknute suvremene umjetnice i redovne profesorice na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Suvereno vladajući metjerstvom i metodologijom obrade matrica, Ines Krasić dozvoljava si prosedejne igre čije se majstorske demonstracije ogledaju u dojmljivom nizu korištenih tehnika dubokog tiska te proširenih mogućnosti grafičkog procesa (transferirani fotopredlošci). Lucidne i ironijske notacije u programiranim žanrovskim, kompozicijskim i kromatskim pomacima, pa i (ne)namjernim greškama na platformi matrica, proširene su intrigantnim kompozicijskim diverzijama kadrova otisnutih u negativu, koje naše oko podešeno na pozitiv realnih prikaza procesuira kao senzorni otklon, optičku podvalu. Otiskivanjem s više matrica uz pomake njihovih pozicija Ines Krasić postiže specifične efekte na grafičkom listu izrazito slojevite fakture.

Otkloni od metodologije tradicionalne obrade matrica suvremenim promišljanjima i primjenom alternativnih mogućnosti grafičkog procesa nalaze osnovu i u samom konceptu grafičkog djela Ines Krasić.

Na hrvatskoj i međunarodnoj umjetničkoj sceni samostalno izlaže od sredine 1990-ih izražavajući se u različitim medijima u rasponu od grafike, grafičkih objekata, instalacija i multimedije do device arta. Sudjelovala je na brojnim važnim skupnim izložbama i kustoskim koncepcijama u zemlji (Salon mladih, HDLU; Hrvatski trijenale grafike, Kabinet grafike HAZU; Trijenale hrvatskoga kiparstva, Gliptoteka HAZU; Hrvatski trijenale crteža, Kabinet grafike HAZU; Zagrebački salon, HDLU) te na nekoliko skupnih međunarodnih izložbi (Bijenale mladih Mediterana u Rimu, Oktobarski salon u Beogradu i Međunarodni grafički bijenale u Ljubljani). Sudjeluje i na važnim izložbama device arta u zemlji i inozemstvu (8. Međunarodni festival računalne umjetnosti u Mariboru; Device art, Zagreb – Beograd – San Francisco i Media Mediterranea u Puli, selektor i produkcija Kontejner; izložba Trans¬Life: Media Art China u Kineskom nacionalnom muzeju umjetnosti (National Art Museum of China – NAMOC) u Pekingu). Dobitnica je nekoliko nagrada za svoj umjetnički rad: 1993. Rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu; 1998. Nagrade 25. salona mladih; 2000. Velike nagrade VII. trijenala hrvatskog kiparstva; 2001. Hdemia International Award na 24. međunarodnom grafičkom bijenalu u Ljubljani; 2002. Nagrade 36. zagrebačkog salona; 2008. Nagrade Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba na 4. hrvatskom trijenalu crteža Kabineta grafike HAZU.

Ružica Pepelko
Grafička mapa Zdenka Pozaić / Znamen, 2016.
Edicija ARGOLA mapa 9.
5 listova / drvorezi / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Grafički svijet Zdenke Pozaić, jedne od najistaknutijih hrvatskih suvremenih grafičarki, iznimno je stilski i rukopisno prepoznatljiv, definiran i bez velikih stilskih oscilacija, no uvijek otvoren novim inventivnim mogućnostima. Do danas ostavši gotovo manifestno izvan likovnih trendova, grupa ili tendencija, Zdenka Pozaić ostvarila je autoreferencijalan umjetnički svijet posvećen tzv. intimističkim, malim temama vezanima najčešće uz prirodu, koji se povremeno – u zadnjih nekoliko godina sve više – otvara prema sakralno-duhovnim temama i motivima. Raniji nadrealistički impulsi s vremenom su se transformirali u delikatni izričaj lirske i kolorističke apstrakcije, gdje simbolično značenje boja u potpunosti daje završni pečat njezinim grafičkim listovima.

U seriji od pet grafičkih listova za ediciju Argola Zdenka Pozaić stvara novu motivsko-simboličku oktavu svojih ranijih motiva anđela, raspeća i prolaznosti vremena. Naglašena kontemplativno-meditativna kvaliteta otisaka ukazuje ne samo na umjetničinu visoku sposobnost apstrahiranja i transcendiranja simbola i tema bliskih ikonografiji zapadnoga kršćanstva (gorući grm, komet, golubica, križ, vječnost) već otkriva i duboku povezanost umjetnice s prirodom kao izvorom – i za ljudske granice poimanja emanacije Božjeg savršenstva na zemlji. To su međutim simboli koji se javljaju u gotovo svim religijama i kulturama kroz povijest, pa tako Zdenka Pozaić pomoću tih motiva daje i određen komentar stvarnosti, jer komet može označavati nadolazak skore propasti i pomora, a može biti i glasnik bogova. Ipak, bez sumnje u Božju prisutnost, Zdenka Pozaić motive gorućeg grma, golubice, križa i vječnosti različitim veličinama drvoreznih i linoreznih matrica oblikuje potpuno apstraktno, s iznimkom motiva bijele golubice, koja vrlo metaforički s neba uranja u more/ocean života.

Vertikalni format grafičkih otisaka pogoduje ideji stupnjevanja likovne kompozicije s obzirom na razradu sakralnih i spiritualnih dimenzija unutar umjetničkog djela, dok svih pet grafičkih listova otkriva rijedak senzibilitet umjetnice za reljefnost, plastičnost otiska te eksperimentiranje s nizanjem dubinskih planova, vertikalnom perspektivom, ali i perspektivnim skraćenjima. Posebna su dionica grafika Zdenke Pozaić nepravilno obrađene drvorezne i linorezne matrice pomoću kojih dobiva maštovite teksture rahlih, crtičastih, transparentnih, odnosno punih, bojom zasićenih i jednoličnih nanosa materije. Upravo ta karakteristična transparentna slojevitost umjetničina grafičkog otiska, uz kombinacije vrlo specifičnih zasićenih, tercijarnih i komplementarnih tonova zamiješanih boja, grafički svijet Zdenke Pozaić uvjerljivo približava nepatvorenim ontološkim, kozmološkim i teološkim dimenzijama stvarnosti.

Iva Körbler
Grafička mapa Ivica Šiško / Kristaličnost crte, 2016.
Edicija ARGOLA mapa 8.
5 listova / akvatinta, mezzotinta, bakropis, suha igla / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Već je dobro znano da je grafički opus Ivice Šiška referentna likovna činjenica u sinkronijskom čitanju hrvatske produkcije s obilježjima suvremenog klasika. Naša je tvrdnja utemeljena na relevantnoj recepciji djela stvaranog kroz razdoblje od početka 70-ih do grafičkih listova potpisanih ove godine. Na temporalnu sastavnicu skrećemo pozornost najviše kako bismo naglasili autorovo kontinuirano stvaralaštvo u mediju grafike, a i zato što u toj činjenici iščitavamo intelektualni i likovni interes za sam medij. Još nam je napomenuti da su povjesničari umjetnosti i likovni kritičari, teoretičari i pjesnici (i ne samo na hrvatskom jeziku!) visoko vrednovali Šiškove grafičke cikluse apostrofirajući likovne vrijednosti s autorskim značajkama. Također, valja napomenuti da je upravo tim listovima reafirmirao tradicionalne grafičke tehnike (napose bakropis, mezzotintu, suhu iglu i akvatintu!) dajući izniman prinos obnoviteljskog značenja za suvremenu hrvatsku umjetnost, a osobito u kontekstu 80-ih i 90-ih godina pod dominacijom drugih i drugačijih, novih i antitradicionalnih likovnih medija. Svakako valja kazati da je i njegov tematski raspon i velik i raznovrstan: mitološki, floralni, zoomorfni, fantastični, egzistencijalistički… I da stoga različite tematske cjeline otkrivaju morfološke mijene u svakom novom ciklusu ukoričenom u grafičkoj mapi gdje čitamo inventivnim množenjem inačica bujnost imaginacije i iznimno grafičko umijeće. A upravo su te dvije sastavnice – imaginacija i umijeće – i temeljne odrednice na kojima je Šiško gradio grafički opus usustavljujući, iz ciklusa u ciklus, svoje stvaralačko načelo. Naime, iznimno zahtjevan grafički postupak tradicijskih premisa implicira metjersku kulturu i umijeće kojim oštrica poteza na metalnoj površini urezuje crte imaginativnog i fantastičnog oblikujući i ovaj novi ciklus grafika Kristaličnost crte u tematsku i likovnu cjelinu. Autor produhovljenom lakoćom zasijeca u tvrdu i ravnu metalnu ploču ispisujući okomitim crtama, blagim krivuljama, polukružnim kosinama i oštrim rubovima nepravilne oblike čvrste strukture: plodove, sjemenke, listove, vitičasto raslinje, krhotine kamena i minerala… Tu motivsku različitost hipostazira u koherentnu cjelovitost i bojom: crnom, žutom, sivom, smeđom, zelenom… produbljujući ne samo likovne vrijednosti grafičkog izraza već i simboličke i metafizičke. U tom kontekstu slijedimo misao Henrija Focillona: „U duhu, oblik je već dodir, urez, ploha, potez perom, modelirana ili naslikana stvar, raspored masa u određenim tvarima. On nije apstrakcija. On nije stvar po sebi. On uključuje osjetilo opipa i vida.“ I stoga ovaj ciklus Ivice Šiška ne potvrđuje samo tezu kontinuiteta stvaralaštva u mediju grafike već obnovljenom snagom starog umijeća otvara novi prostor koji „uključuje osjetilo“ iracionalnog i podsvjesnog, fantastičnog i poetskog, tragovima ljudskog i duhovnog postojanja usječenih crtom u metalnu površinu i otisnutih na papiru grafičkog lista.

Milan Bešlić
Grafička mapa Mirjana Vodopija / Pet godišnjih doba, 2016.
Edicija ARGOLA mapa 7.
5 listova / akvatinta, bakropis, suha igla / naklada 20 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Znatno poznatija i revnija kao autorica svjetlosnih objekata, ambijenata i instalacija, Mirjana je Vodopija ništa manje ostvarena i u svojim crtežima, kojima je najprvo materijalizirala svoje originalne vizije, i u svojim grafikama, izvornoj disciplini svojega formiranja i izražavanja. U svim tehnikama i medijima ona traga za emanacijama nekog univerzalnijeg sklada i svojim sredstvima svjedoči slutnju povezanosti mikrokozmosa s makrokozmosom. Ali kao što njezino shvaćanje ljepote nije konvencionalno i pasivno, tako ni njezino kretanje područjima likovnih umjetnosti nije jednosmjerno i tradicijom ograničeno.

Obraćajući se još jednom grafičkim matricama i listovima, njezin je postupak i u pripremi ploče inovativan i u predstavljanju otiska nesvakidašnji. Ostavimo li po strani apartnu recepturu miješanih tehnika, pa i integraciju fotografskih i vlastoručnih odjeljaka, kadrovi s njezinih otisnutih ploča ne staju u zadani format i ne zastaju na jednoj strani papira nego se dvostrano preklapaju i međusobno proziru ostvarujući tako kompleksniju i prostorno višedimenzionalno artikuliranu sliku. U snažnom kontrastu crnine i bjeline, no s tananošću preljeva i finih linearnih grafizama, grafike Mirjane Vodopije prenose na nas izrazito pozitivnu energiju i jak afirmativni naboj divljenja pojavama i bićima iz prirodnog okružja.

Naslovom Pet godišnjih doba umjetnica se na neki način poziva na ritmove i tokove životnih mijena, ali istodobno i nadmašuje ograničenja zbiljskoga (četverodijelnoga) ciklusa dodajući novi, neočekivani, začudni peti element. Po toj slobodi uklapanja vlastitih zamisli i rješenja udaljuje se od svake evidencije i faktografije, podvrgava ustaljenu ikoniku zakonitostima estetske kontemplacije i zahtjevima stvaralačke preobrazbe viđenoga i zamišljenoga.

Pet sekvenci najnovije grafičke mape Mirjane Vodopija varira temeljni motiv sasušenih i ogoljenih stabala i grmova u nekom opustjelom i posivjelom krajoliku. U donjem dijelu tih kadrova, zatamnjenom i zemnom, s fotografski registriranim raslinjem miješaju se i prepliću moćni grafički akcenti crnila i rafinirani, istančani obrisi biomorfnih bića (poput insekata), diskretno interpolirani znakovi slikaričine bitno organičke imaginacije. Koliko god ona imala vjere u izražajnost vlastitog crtačkog rukopisa, snagu intimne kaligrafije, ništa manje povjerenja ne odaje ni suptilnom grafizmu razgranatih krošnji, delikatnoj ravnoteži snimljenih elemenata iz prirode. U simbiozi dokumentarnog svjedočenja prirodne ljepote i osobnog interpretiranja životodajnih silnica nalazimo razloge gotovo himničkog prihvaćanja postojanja, a određeni korelativ takvu shvaćanju jest i sinteza raznih tehničkih postupaka i predstavljačkih strategija

Tonko Maroević
Grafička mapa Ana Vivoda / Tragovi, 2015.
Edicija ARGOLA mapa 6.
5 listova / reservage, suha igla / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Ana Vivoda pripadnica je mlađe generacije hrvatskih umjetnika čija su istraživanja posljedovala stjecanjem prvog umjetničkog doktorata iz područja grafike u Hrvatskoj. Dulje od desetljeća prisutna je na svim relevantnim izložbama u zemlji i inozemstvu, na kojima je višestruko nagrađena njena posvećenost eksperimentu oblikovanja, proučavanju transformacija fizičke grafičke matrice u ovisnosti o mijenama mentalnih matrica. Ana Vivoda ustrajava na razmatranju procesualnosti grafičkog traga – tijeka, razvoja, kretanja, rasta, postajanja i nestajanja vizualizirane misli – na razmatranju mijene traga vlastitog rukopisa u grafičkom tkivu i umnožavanja njegova značenja sa svakom stvaralačkom intervencijom u koju se upušta.

Radovi nepretencioznog naslova Tragovi objedinjeni u prvoj samostalnoj grafičkoj mapi nastavak su traganja za razumijevanjem međuodnosa umjetnika koji se nadvije nad tkivo matrice s namjerom da u njemu svojim alatom uzrokuje promjenu i prostor-vremena u kojemu se njegova namjera ostvaruje. Naglašavajući procesualnost time što nastavlja s oblikovanjem na istoj tiskovnoj površini i kad je likovni trag u određenoj etapi studijskog rada već zadobio zadovoljavajući oblik – odričući se, dakle, trajnog stanja matrice – Ana Vivoda postiže preobrazbu svog odnosa prema metjeu. Njeni su Tragovi vizualizacije misaonih sekvenci koje prema zakonu odjeka oblikuju i potiču nastanak novih. Njena je hrabrost u odbacivanju iluzije da je sigurnost u svršenosti i cjelovitosti, u konačnom i zatvorenom sustavu, u likovnom tragu na grafičkom listu. Za promatrača, na otisnutom listu vidljive su strukture što čuvaju i prenose informaciju o procesu u kojem autorica osvještava promjenjivost i kretanje kao temelj postojanja, proglašavajući prioritetom umjetnički čin koji treba nadići ograničenja medija. Ana Vivoda ne kreće se da bi ostavila trag kojem svjedočimo i kojega smo kadri pratiti. Ona se kreće radi mijene kojoj je ostavljanje tragova nužnost, ali ne i cilj, svjesna činjenice da je sve povezano i da je razmatranje uzajamnih veza najpouzdaniji način upoznavanja pojedinačnog na koje smo usmjerili pažnju.

Mentalne slike „otjelovljene“ su u linije tehnikom koja autoritativno izražava stav prema propitivanju odnosa vlastite stvaralačke volje i prostora u kojemu se ta volja manifestira. Umnoženost linija, njihova koherencija, na grafički list prenosi energetski naboj prostora ispunjenog informacijskim strukturama. Linija postaje prijenosnik misli, čisti potencijal, izvorište svih vjerojatnosti sve dok ga kreativni promatrač ne „omete“, dok se ne umiješa u proces i ne transformira ga svojim odabirom, dok ne „učvrsti“ trag autoričine misli u određenom stanju. Promatračeva je vještina gledanja zapravo vještina transformacije, a njegova spremnost na komunikaciju s tragom na grafičkom listu ključna je u stvaranju oblika posljedične slike, one što izvire u mentalnoj slici koja prati stvaralački čin. Proširena definicija grafičkog medija, shvaćanje grafike kao principa rada i razmišljanja čini je trajno poticajnim istraživačkim poljem, a Anu Vivoda jednom od dosljedno perspektivnih pojava matične grafičke scene.

iz predgovora Libuše Jirsak
Grafička mapa Igor Čabraja / Krhotine, 2015.
Edicija ARGOLA mapa 5.
5 listova / akvatinta / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U okviru manifestacije Dana Gradske četvrti Donji grad prezentiramo petu grafičku mapu objavljenu u ediciji Argola Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Ovom prigodom, mapom Album publici se predstavlja Igor Čabraja, laureat 6. hrvatskog trijenala grafike i dobitnik Premije Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (2012.), asistent na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu te istaknuti pripadnik mlađe generacije hrvatskih umjetnika, akademskih grafičara, formiranih u kontekstu transformacija domaće grafičke scene.

Otkrivajući nam dublje rezonantna, sublimna značenja najnovijeg grafičkog ostvarenja rekapitulacije vlastitog života, pomnim izborom iz Krhotina, Igor, kroz očuđenje montažom, generira rebusni niz pet akvatintnih „piktobiografema“ narušenoga temporalnog kontinuiteta, koje ulaže među korice svoje mape aluzivnog naziva: Album. Njegova je to partikularna hibridna povijest koja, otvorena participaciji drugih, uključivanjem „protetskih sjećanja“ porijeklom iz različitih slikovnih riznica kolektivnog pamćenja (obiteljskog i medijskog), postaje zajedničkom dijeljenom memorijom u kontinuiranom procesu nastajanja i (re)integracije, a time i poticaj na stvaralačko promišljanje o poetici albuma i fotografija kao pohranjenog pamćenja, koje čini jednu od mogućih strategija konstituiranja ljudskog identiteta te opstanka očuvanjem (barem prividne) „cjeline svijeta“.

Materijalizirajući na matričnom poligonu rasterom asfaltnih zrna slike sjećanja – krajobraze duše, iznova poslušan i vođen unutarnjim impulsima koji ga nagone na otiskivanje do samih granica medija, umjetnik u intuitivnom traganju za oblikovnim suglasjem, ostajući dosljedno nedosljedan u primjeni slučajnosti i preciznom eksperimentu, istraživanjem i propitivanjem tehničkih datosti i optičkih mogućnosti akvatinte, iznalazi niz novih rješenja te postiže zanimljive i osebujne likovne efekte koji odgovaraju ugođaju i značenju svakog pojedinog prizora.

Zaključnim motivom elegičnih i toplih akvatintnih meditacija o prolaznosti kojima ispisuje skrovitu nijemu dramu otuđene svakidašnje ljudske egzistencije, u očitovanju umjetnikovih slutnji o novoj etapi životnoga putovanja, Album upućuje poziv i izazov odvažnim suputnicima, svim suvremenim „tragačima za dušom“ na zajednički uspon k drugačijoj razini postojanja kroz duhovni rast i nadilaženje vlastitih unutarnjih rascjepa u dijalogu ljubavi i povjerenja s totalitetom bitka i života.

iz predgovora Anite Petrinec
Grafička mapa Stanislav Marijanović / Karakter, 2015.
Edicija ARGOLA mapa 4.
5 listova / suha akvatinta / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U ediciji Argola Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti objavljena je mapa Karakter Stanislava Marijanovića, docenta na Odsjeku za likovnu umjetnost Umjetničke akademije u Osijeku te zaslužnog domaćeg grafičara i ilustratora međunarodnoga traga.

Vođen impulsom propitivanja medija te otkrivanja neosvojenih crnina i neulovljenih svjetlosti, Stanislav Marijanović idiomom enformelističke poetike ovladava prostorima zasljepljujućih tmina i vehementnih iluminacijskih bjelina pomičući granice protega dubokog tiska, imenujući osvojeno - suha akvatinta.

Tragom stečenog iskustva te osobnog stilema apstraktne sintakse grafičko-pjesničkih mapa Le Pèse-Nerfs (1990.), Ljetni suncostaj (2003.) i Pjesme (2011.), umjetnik oblikuje i mapu Karakter (2015.). Akromatski pentafolijum lišen neposredne i moćne pjesničke misli determiniran je zajedničkim jezičnim označiteljem širokog općeg značenja raznih kontekstualnih rakursa. U punini čvrsto zatvorenog okomitog crnog kadra grafičkog lista imanentne tajne silnice tihog titraja, senzualne vibrantnosti, žestokih bljeskova i zasljepljenja dijafane svjetlosti, intenzitetom glasa, pokliča ili krika što para tišinu, probijaju nagrizajući apsolutnu crninu površine. Pred našim očima, spregom sraza akromatskih chiaroscuralnih valera caravaggiovske dramaturgije, odigrava se misterij nastanka i stvaranja. Amorfna, rudimentarna forma arhetipskih praoblika (pravokutnika, kruga i trokuta) privučena rastom u svjetlosti se širi, buja, umnaža, rastvara, omekšava, slabi i povlači. Tim stalnim permutacijama nestalnih svjetlosnih gibanja odjekuje eho živog traga umjetnikova htijenja, oblikujući ideograme kozmogonijsko-demijurških sila.

Karakter je još jedno poglavlje u umjetnikovom otvorenom vizualnom ˝traktatu˝ o suhoj akvatinti. Mapa je dar autorova introspektivnog eksperimentalnog duha i Dāra; na nama je da joj se damo te da joj dopustimo da budemo uzeti (J.-L. Nancy).

iz predgovora Ane Petković Basletić
Grafička mapa Karina Sladović / Podmorje, 2015.
Edicija ARGOLA mapa 3.
5 listova / bakropis, suha igla, akvatinta / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U edicija Argola Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti objavljena je mapa Karine Sladović s pet grafičkih listova realiziranih tehnikama dubokoga tiska.

Karina Sladović istaknuta je hrvatska grafičarka srednje generacije, vješta majstorica grafičkih tehnika i dosljedna predstavnica figuracije u hrvatskoj suvremenoj grafici. U klasi profesorice Dubravke Babić naučila je zakonitosti i vještine dubokoga tiska, u njemu prepoznala neizmjerni potencijal, oblikovala autentičan rječnik te ostvarila najvrjednije primjerke svojega opusa.

Poput brojnih umjetnika kroz povijest, Karina pjeva himnu Životu. Naslanja svoje uho, osluškuje dašak Bitka i raskoš postojanja posreduje u svoje matrice. U postupku pripreme ploče ona iglom upisuje i gradi kompozicije od ruba do ruba kadra, kiselinom rastvara i traži iscrtane forme da bi u slijedećoj fazi otiskivanja razotkrila bogatstvo i raskoš, dramu svojih vizija i spoznaja. Karina primjenjuje metode akvatintnih laviranja, bakropisnoga uslojavanja, vještine komponiranja matrica i gradi fantastične prizore koji se kovitlaju i prožimaju u ljepoti postojanja. Ima u tim svjetovima egzotike i naracije, fantastike, mračnih okultnih bića koja zure iz tmine i prijete ali i čudesnih, dražesnih stvorenja koja iskre i zrače u svjetlosti i blještavilu kolorita.

Odabrani grafički listovi s naslovom Podmorje evokacija su njezinih putovanja i osobnih iskustava u vodenim prostranstvima, oazama mira. Oni su izraz stava i oblik prosvjeda protiv nagrđivanja i uništenja prirodnih lanaca, tihi poziv na uzbunu protiv nasilja čovječanstva.

Karina je ronila u Jadranskom i Crnom moru u Tihom oceanu i Južnom kineskom moru. Upoznala je raskoš i bujnost, čistoću rezervata, božanski sklad ljudskoga okruženja. Iz pamćenja priziva oblike i boje, kretanja i prožimanja, pojave i nijanse viđenoga svijeta. Množinom crtovlja, dramatikom geste, transparentnom svjetlošću i bojom, Karina nas vodi prostranstvima sklada u kojima se isprepliće i množi flora i fauna, pulsira život u harmoniji postojanja. U njezinoj mašti vrve figure, obrisi i prostori, snažna bića koja proždiru, dominiraju i vladaju prostranstvima (Glava ribe Proždrljivice, Šiljati riboid, Probuđeni Oktopus), i ona nedužna koja svjetlucaju u mraku (Biser u moru s konjićem, Srdela- kraljica podmorja ). Njezini su riboidi lijepi i nepredvidivi, hobotnice pritajene vladarice, srdelice kraljice mora, a morski konjici znatiželjni stražari koji začuđeno poziraju u kadru.

Karina voli prostore koje prikazuje, raduje se svakoj iscrtanoj travki, svakom konjiću, pužiću, ribici, s njima se druži, od njih uči, upija i trajno crpi. U preplitanju mašte i zbilje, crtovlja i kolorita, slavi Život, vremenu usprkos.

iz predgovora mr. sc. Slavice Marković
Grafička mapa Nevenka Arbanas / Serija Dani, 2014.
Edicija ARGOLA mapa 2.
5 listova / akvatinta, pretisak, reservage, foliotisak / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €

Grafička mapa Nevenka Arbanas / Serija Noći, 2014.
Edicija ARGOLA mapa 2.
5 listova / akvatinta, pretisak, reservage, foliotisak / naklada 25 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


U okviru izdavačkoga pothvata edicije Argola Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, u svibnju je izašla grafička mapa Dani / Noći Nevenke Arbanas, istaknute grafičarke i profesorice na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti.

Četrdesetogodišnje umjetničko djelovanje Nevenke Arbanas na hrvatskoj grafičkoj sceni kao i dugogodišnja prisutnost na međunarodnim grafičkim manifestacijama i istinska, duboka predanost metjerstvu, izdvajaju je kao dojmljivu osobnost našeg suvremenog grafičkog miljea. Izranjajući iz dominirajuće apstraktne geste, umjetničina prepoznatljiva figuralna motivika nameće se svojom arhetipskom znakovitošću otvarajući meditativne prostore i nudeći metaforičke strategije čitanja i interpretiranja djela, dok na formalnoj razini ostaje vjernost lirskoj apstrakciji. Slojevitost, ne samo interpretativna i značenjska, ogleda se i u dubokotisnim akvatintnim i rezervaž teksturama koje preslojava visokotisnim dionicama. U dosluhu s likovnom invencijom, gradivna dinamika i sigurnost grafičarkine ruke u tim prosedejnim zaigranostima, iskaz su metjerske samosvojnosti i bogatog spektra usvojenih grafičkih vještina. Krećući se transverzalama akvatintnih – u rasteru od grubih granulacija do sitnozrnih dionica – i jasno konturnih polja foliotiska, ekvilibrirajući između apstraktnih i figurativnih premisa, Nevenka Arbanas stvara djela snažne interpretativne poruke u rasponu od semantičke suzdržanosti do dominirajućeg gestualnog imperativa. Taj prepoznatljivi stilsko-duktusni idiom, odnosno snagu grafičkog senzibiliteta, iskazala je otisnuvši dvije raznolike serije unutar edicije - Dani (A/25), Noći (B/25) - koje su likovno dijametralno suprotne, ali u osnovi jednako grafički mišljene.

iz predgovora Ružice Pepelko
Grafička mapa Maja S. Franković / Jutro, 2013.
Edicija ARGOLA mapa 1.
5 listova / litografija / naklada 30 primjeraka
Cijena 4 200 kn / 557,44 €


Skupina mapiranih listova pod nazivom Jutro, Maje S. Franković, istaknute grafičarke i profesorice na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, znakovito stoji na početku novoga izdavačkoga pothvata Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Dobitnica Premije HAZU s razlogom je primus omnium edicije Argola. Osim što ostvaruje likovno i umjetnički zanimljive grafičke cikluse plemenitim tehnikama dubokoga, visokoga i propusnoga tiska, u posljednja dva desetljeća posebice je posvećena litografiji. Ta je zapostavljena grafička tehnika plošnoga tiska, utrnućem litografskoga atelijera Ede Murtića, Zlatka Price i Nikole Reisera, skoro potonula u zaborav. Tek je formalno egzistirala kao predmet na hrvatskim Akademijama. Uvjerena da je likovna ideja, umjetnička misao, primat svakoga umjetničkog djela, a alat samo sredstvo u realizaciji, Maja rehabilitira plemenitu, tradicionalnu disciplinu i u skladu s europskim trendovima ukazuje na njezinu primjenjivost, ljepotu i moć. U svom brsečkom atelijeru, povremeno u Cité internationale des arts u Parizu ostvaruje mape, grafičke knjige i pojedinačne grafičke listove koristeći poznate metode. Matrice izvodi crtajući kredom litografskim tušem, perom i kistovima na litografskom kamenu i otiskuje grafike koje odišu lakoćom izraza, neposrednošću geste, ljepotom kolorita.

Litografija je Majina opsesija,vjerna družica u trenucima imaginacije, a litografski kamen prostor akcije i čudesnoga ushićenja, ogledalo njezinoga svijeta i poimanja ljepote. Mapiranjem grafičkih listova znakovitoga naziva Jutro, optimistično započinjemo uzbudljivu plovidbu s najistaknutijim hrvatskim grafičarima različitih likovnih izričaja, poetika, grafičkih misli, kombinacija i tehnika. Kojih? Otkrivat ćemo postupno.

iz predgovora mr. sc. Slavice Marković
 
 
Copyright(c) 2007 - HAZU, Kabinet grafike
Sva prava pridržava