Maja S. Franković / reminiscencije
Grafička gesta – od eksperimenta u plohi do grafičke knjige-objekta
Kabinet grafike HAZU
15. svibnja – 15. lipnja 2012.
Nakon što je prehodno nagrađena s čak jedanaest hrvatskih i tri međunarodne nagrade, među kojima su dva priznanja Kabineta grafike, Maja Franković je na obljetničkom 5. hrvatskom trijenalu grafike 2009. godine, osvojila Premiju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti – najviše priznanje za dosege na području suvremene grafičke umjetnosti. Tom je nagradom vrednovan njezin kontinuitet i potvrđen visoki status vrsne grafičarke, likovni, umjetnički i metjerski specifikum te apostrofiran ulog i doseg u posebice zahtjevnim plemenitim tehnikama plošnoga i dubokoga tiska.
Riječ je o ključnoj osobi, vitalnoj vertikali Riječke grafičke škole, koja uz brojne osobne umjetničke aktivnosti, ravnopravno sudjeluje u edukaciji naraštaja umjetnika. Svjesna da je klasična tehnika litografije, dugo i temeljito zanemarivana, zaslužila revitalizaciju i ponovni procvat, u svom je brsečkom atelijeru pokrenula ljetne seminare litografije i na taj način širom otvorila vrata studentima željnim iskustva i novih spoznaja. Tim se činom krupnim slovima upisala među promicatelje plemenitih grafičkih tehnika, kojima je i danas moguće ostvariti svaku suvremenu likovnu zamisao, realizirati i najmoderniji projekt. Bio je to formalni povratak litografije na poligone grafičke umjetnosti, koja je nakon utrnuća litografskih atelijera Murtića, Reisera i Price, polako i sigurno potonula u zaborav.
Danas je njezino ime sinonim za slobodu likovnoga pristupa koju krasi osebujna imaginacija, maštovit intrigantan jezik oprostorene grafičke slike, koju prožima čudesna vitalnost, smjela otvorenost, spontana gesta. Primjenom litografije u boji, ali i dubokoga tiska, pojam dvodimenzionalnoga u grafici pretvara u prostornu igru, negirajući paradigmu zida kao standard izlaganja grafičkoga lista.
Dok je slikarske vrijednosti i osobitosti svojega talenta iskazivala širokim potezom kista neutaženom primjenom litografije u boji, crtački dar i nerv tragača bakropisnom ekspresivnošću i finim skaliranjem crne na velikim i malim površinama papira, kiparske je čežnje trajno ispunjala komponibilnim, razvedenim, kolažiranim, perforiranim grafičkim objektima, koji odnedavna postaju i zaštitni znak njezine umjetnosti.
Slavica Marković
|

|